Friday, February 24, 2012

በላዒ ሰብ


በስመ አብ ወወልድ ወመንፈስ ቅዱስ አሃዱ አምላክ አሜን!
እንቋዕ ናብ ናይ ኣዴና ቅድስተ ቅዱሳን ድንግል ማርያም ኪዳነምሕረት ዓመታዊ በዓል አብጸሓና!

ሰላም ለአእዛንኪ እለ ተበሥራ ኪዳነ፣ ሰላም ለአእዛንኪ እለ ተበሥራ ኪዳነ፣
እም አፈ ፈጣሪ ወልድኪ ዘባሕርየኪ ተከድነ፣ አምሕለኪ ማርያም ከም ኢታርእይኒ ደይነ፣ እንበለ ምግባር ባሕቱ እመ ኢይጸድቅ አነ፣ ቦኑ ለከንቱ ኪዳንኪ ኮነ።
ሰላም ለልሳንኪ ዘአፈድፈደ ቅዳሴ፣
እምካህናተ ሰማይ ሱራፌል እለ ይቀውሙ ቅድመ ሥላሴ፣ አዘክሪ ሊተ ማርያም ተዝካረ ኪዳንኪ አመ ድምሳሴ፣ በእንተ እስራኤል በገዳም ከመ አዘከረ አውሴ፣
ኪዳነ ሠለስቱ አበው ወጽድቆ ለሙሴ።
ሰላም ለቃልኪ ተሰጣዌ ቃል እምቃሉ፣
ለመልአከ ብሥራት ገብርኤል ዘጸዳለ ብርሃን ሠርጐ መንዲሉ፣ ማርያም ቅድስት ለእግዚአብሔር መካነ ኃይሉ፣
እንቋዕ እንቋዕ ወሀበኪ ኪዳነ ምሕረቱ ወሣህሉ፣
በዘቦቱ ጸዲቀ ኃጥኣን ይክሉ። (መልከአ ኪዳነ ምሕረት)

<<ኪዳን ተካየድኩ ምስለ ኅሩያንየ
ምስ ሕሩየይ ኪዳን ኣተኹ>>።መዝ.፹፰፡ ፫-፬ (893-4)

ድኅነት በላዒ ሰብ ብመንጽር መጽሓፍ ቅዱስ 

ታሪኽ በላዒ ሰብ ኣብ ተኣምረ ማርያም ካብ ዝተመዝገቡ ናይ ኣዴና ቅድስተ ቅዱሳን ድንግል ማርያም ኣማላድነት ካብ ዘረድኡ (ዝነግሩ) መንፈሳዊ ጽሑፋት ሓደ እዩ። ኣብ ዓመት  ወርሒ  ለካቲት 16 ወትሩ ዝንበብን ዝንገርን ዝትርጎምን እዩ። ሓደ ሓደ ሊቓውንቲ ዋላ እኳ ንበላዒ ሰብ ስምኦን ኢሎም እንተጸውዕዎ ርግጸኛ ስሙ ግና ግሁድ ኣይኮነን። እዚ ልሙድ ኣጸሓሕፋ መጽሓፍቲ እዩ። ንኣብነት ኣብ ወንጌለ ማቴዎስ 2617-18 ሓዋርያት ንጎይታና መድኃኒና ኢየሱስ ክርስቶስገንሸል ፋሲካ ክትበልዕ ኣበይ ከነዳልወልካ ትደልይ በልዎ። ንሱ ድማ በለ ናብ ከተማ እከለ ኪዱ እሞ ጊዜይ ቀረበት፣  ምስ ደቂ መዛሙርተይ ምሳሕ ፋሲካ ኣባኻ ኸፋስግ ይብል ኣሎ መምህር በልዎ።።ፋሲካ ዝተዳለወሉ ቤት ዋና ቤት መጸዊዑ ስሙ ኣይተሓበረን።እከለብምባል ጥራሕ ተጠቂሱ ንረኽቦ። እዚ ዝኣመሰለ ኣብሃህላ ልማደ መጽሓፍቲ ካብ ብዙሕ ምኽንያታት ከም ዝመጸ ይንገር።

v ቀዳማይ ልዕሊ እቲ ፋጻሚ ሰብ ነቲ ገባሪ ተኣምራት ዝኾነ እግዚአብሔር ነቲ ዝሰርሖ ስራሕ ክብሪ ንመሃብ እዩ።
v ካልኣይ መንነት ስም ናይቲ ሰብ ምጽሓፍ ነቲ ጽሑፍ ዘንበበ ሰብ ኩሉ ትውልዲ ናይቲ ሰብኣይ ብምቁጻር ትውልዶም ከምቲ ኣይሁድደቂ ኣብርሃም ኢናዝብልዎ ከምኦም ንኸይምካሕ

ኣብ ጊዜ ትርጉም ነቲ ss ንምትርጋም ኣጸጋሚ ኮይኑ ምስ ዝርከብ እዩ። ንኣብነት መጸውዒ ስም ግብጻውያን ፈርኦናትፈርኦንብዝብል ስም ጥራይ ዝተተርጎመ ብብሉይ ኪዳን ካብ እብራውያን ናብ ግሪኽ ምስ ተመልሰ እዩ።

ኣብ ታሪኽ ቤተክርስቲያን ፍሉይ ስፍራ ንዘለዎም ሰባት ብዝተፈላለየ ኣገባባት ስም ይወሃቦም እዩ። ንኣብነት ንዞም ዝስዕቡ ንርአ፣

v ብምግባሮም፣- በላዔ ሰብ ስምኦን ስፋዪ ሳእኒ ስምኦን ፈሓቂ ቆርበት
v ብዝነበርዎ ኩነታት፣- ፈያታዊ ዘየማን (ብየማን ጎይታና መድኃኒና ኢየሱስ ክርስቶስ ዝተሰቕለ ሽፍታ) ያዕቆብ ዘእልበረዲ (ቆርበት ገመል ዝለብስ ያዕቆብ) መጻጉእ (ሕሙም)
v ብመልክዖምን ቁመንኦምን፣- ሙሴ ጸሊም ዮሓንስ ሓጺር
v ብሃገሮምን ሃገረ ስብከቶምን፣ - ጎርጎርዮስ ዘኣርማንያ፣ ቂርቆስ ዘእስክንድርያ
v ብጸግኦምን ፍልጠቶም፣- ጎርጎርዮስ ነባቢ መለኮት፣ (ንነገረ መለክት ተንቲኑ ዘረድእ ጎርጎርዮስ) ፣ኣቡቀለምሲስ ዮሓንስ (ዮሓንስ በዓል ራእይ) ጎርጎርዮስ ገባሬ ተኣምራት

በላዒሰብ ከኣ ነዚ ስም እዚ ክውንን ዝኸኣለሉ ምኽንያት ካብቲ ንቡዙሕ ዘመን ዝገበሮ ግብሪ ብምብጋስ እዩ። ኣብ ናይ ቤተክርክስቲያን ታሪኽ ብዝቀደመ ግብሮም ስሞም ኮይኑ ዝተርፈሎም ብዙሓት እዮም። ድሒሩ ብዝመጸ ግብሮምውን ስሞም ዝኾኖምውን ኣለዉ። ገሊኦም ከኣ ክልቲኡ ዘጣምሩ  ኣለዉ።ከም በላዒሰብ”  ዝበሉ ብዝቀደም ግብሮም ኪጽውዑ ከለዉ ከም በዓልማርያም በእንተ እፍረት” (ማርያም በዓልቲ ጨና) ግና ድሕሪ ንስሓኣ ዝመጸ ስም እዩ። ፈያታዊ ዘየማን ዘበሎ ድማ ፈያታዊ << ሽፍታ >>   ዝቀደመ ስሙ፣ ዘየማን (ብየማን ዝተሰቅለ ፣ክብሪ ዝረኸበ ) ዝበሃሉ ኣስማት ኣጣሚሩ ሒዙ እዩ።

  በላዒ ሰብ ብዛዕባ ትውልዲ ኮነ ዓዱ ዝተሓበረ ነገር የለን። ዓዱቅብርእዩ ዝበሃል ብመጽሓፍቲ ቤተክርስቲያን ዓዶም ዝተገልጸ ኣሎ ዘይተገልጸውን ኣሎ። ኣብ ሉቃ.5-12ኣብ ሓንቲ ዓዲ ከሎ….” ይብል። ስም እታ ዓዲ ግና ኣይተገልጸን። ሉቃ.10-38ኪኸዱ ከለዉ ድማ ኾነ ንሱ ናብ ሓንቲ ዓዲ ኣተወ።…” ይብል። ስም እታ ዓዲ ግና ኣይተገልጸን። ታሪኽ በላዒሰብ’ውን ካብዚ ልምዲ መጽሓፍቲ’ዚ ብምብጋስ ዝረአ እዩ። ቅምር ኣብዚ ሕጂ እዋን ኣበይ ከምእትርከብ መረዳእታ የለን።

በላዒ ሰብእ ኣብ ሰለስተ ዝተኸፍለ ታሪኽ ኣለዎ።

v ዘመነ ርህራሄ በላዒ ሰብ
v ዘመነ ጭካነ በላዒሰብ
v ዘመነ ንስሓ በላዒሰብ እዮም፣

1. ዘመነ ርህራሄ በላዒሰብ

  ታሪኽ ናይ በላዒ ሰብ ኣብ ሓደ ሓደ መጽሓፍቲ ኣይተገለጸን። በላዔ ሰብእ ኣቀዲሙ ናብራ ኣበ ብዙሃን ኣብርሃም ዝነብር ዝነበረ ለዋህ ሰብ እዩ ኔሩ። ኣጋይሽ ብምእንጋድ ዝተፈልጠ በዓል ዓቢ ጸጋ እዩ ኔሩ። ከምዚ ኢሉ እንዳነበረ ከሎ ጽድቂ ደቂ ሰባት ዘይፈቱ ጸላኢ ሰናያት ገባሪ እከይ ዲያብሎስ ሽርሒ ገበረሉ። ብኣምሳል ቅድስት ሥላሴ ተመሲሉ ናብ ቤቱ መጸ። በላዔ ሰብእ'ውን ከም ዘመነ ኣብርሃም ኣጋእዝተ ዓለም ሥላሴ ናብ ቤተይ መጺኦም ኢሉ ተዓጢቁ ኣእንገዶም። ዝሰብሐ ብተይ ድማ ከም ኣብርሃም ኣቕረበ፣ዲያብሎስ ድማ ፈታውየይ እንተ ኾንካ ወድኻ ሕረደለይበሎ። በላዔ ሰብእ'ውን ጽኑዕ ክርስቲያን ስለዝነበረ ንወዱ ሰውኦ። ኣምላኽ ድኅነተ ደቂሰባት እምበር ጥፍኣት ወዲሰብ ኣይደልይን እዩ። ኣብርሃም ንይስሓቅ ክስውኦ ዋላ እንተኣዘዞ ኣብ ክንዱኡ ግና እግዚአብሔር ብዕጸ ሳቤቅ ዝተኣስረ ገንሸል ሃቦ እምበር ንመስዋእቲ ይስሓቅ ኣይፈቀደን  ዘፍ.22-1-14 ዲያብሎስ ግና በላዔ ሰብእ ነዚ እኩይ ግብር' ንኽፍጽም ገበሮ። ድሒሩ ድማንዝሓረድካዮ ኣቀዲምካ ባዕልኻ ብልዓዮ።ኢሉ ኣዘዞ። በላዔ ሰብእ'ውን ነቲ ትእዛዝ ምስ ፈጸመ ዲያብሎስ ተሰወሮ።

  በላዒ ሰብ ነዚ ኩሉ ዝበጽሖመንፈስ ኩሉ መርምሩ እምበር ኣይትእመኑ” (1 የሓ 4፡1) ዝብል ቃል ብምርስዑ እዩ። ከም ቅድስቲ ኣፎምያ ንግብሪ ዲያብሎስ ክምርምር ኔርዎ። ኣምላኽና ሞት ወዲሰብ ፈጺሙ ኣይደልይን እዩ፣ ኣሽንካይዶ ነቲ ለዋህ ህጻን ዋላ ሓንቲ ዘይፈልጥንሞት ረሲእዶ እፈቱ እየ? ……………” ሕዝ.18-23 ዝብል ኣምላኽ እዩ፣ ኣብ ዘዳ፣18-10ወዲ ወይ ጓ ብሓዊ ዘሕልፍ ……………………. ኣባኻ ኣይረኸብኢሉ እዩ።

  በላዒ ሰብ ሥጋ ውላዱ ብምብልዑ፣ ደም ውላዱ ብምስታዩን ኣጋእዝተ ዓለም ሥላሴ ኢሉ ዝሓሰቦ ጸላኢ ሰናያት ዲያብሎስ ካብ ዓይኑ ብምስዋሩ ዝፈጠረሉ ስንባደ፣ ኣእምርኡ ክስወርን ጠባዩ ክቅየርን ጌርዎ እዩ። ዲያብሎስ ንልቦንኡ ስለዝሰወሮ ድሕሪኡ ንዝረኸቦ ሰብ ኩሉ ክበልዕ ጀሚሩ።
  እዚ ኩሉ ክኸውን ከሎ ሓለዋን ረዲኤትን እግዚአብሔር ኣምላኽ ተፈልይዎ ወይውን ኣምላኽ ንገበርቲ ጽድቂ ዘይሕሉ ኮይኑ ኣይኮነን። ኣብ ዩሓ.9-1-20 ዘሎ ታሪኽብዕውሩ ዝተወልደ  መምህር ዕውር ኮይኑ ዚውልድስ መን እዩ ዝበደለ ንሱዲዩ ወይስ ወለዱ ኢሎም ንጎይታና መድኃኒና ኢየሱስ ክርስቶስ ምስ ሓተትዎ ግብሪ ኣምላኽ ምእንቲ ክገሃድ እዩ እምበር ንሱ ኣይበደለ ወለዱ ኣይበደሉ።ኢሉ መሊስሎም።

  ግብሪ በላዒሰብ'ውን ብመንጽር እዚ ክግለጽ ዝከኣል እዩ። ግብሪ እግዚአብሔር ብእኡ ኣቢሉ ንኽግለጽ ዝተሓጸየ ሰብ እዩ። ኣቀዲሞም ጽቡቅ ምግባር ዝነብሮም ዳሕራይ ብናይ ዲያብሎስ ፈተና ናብ እኩም ምግባር ዝኣተዉ ኣብ መወዳእታ ድማ ናብቲ ሠናይ ንስሓ ዝመጹ ካልኦት ኣቦታትውን ኣሎዉና። ካብዚኦም ሓደ ንጉሥ ሰሎሙን እዩ። ስም እግዚአብሔር ዝሓዘ ሰሎሙን ጥበብ ተገሊጽሉ ቤተ መቅደስ ክኅንጽ በቂዑ እዩ። ክልተ ጊዜ ምስ እግዚአብሔር ተዘራሪቡ እዩ። 1ይነገ፣-11-10-12 ዳሕራይ ግና ንጣኦት ኣምሊኹ ምስ ቡዙሓት ኣህዛብ ኣንስቲ ብምዃ ንእግዚአብሔር ኣሕዚኑ እዩ።

  መፈጸምታ ንጉሥ ሰሎሙን መጽሓፍ ቅዱስ ተንቲኑ ኣይነግረናን እዩ። ሊቓውንቲ ቤተክርስቲያን ግና ኣብ ዝተፈላለየ ቦታ ዝተጠቅሱ ጽሑፋት ብምእካብ ከምቶም ጻድቃን ነገስታት ምስ ኣቦታቱ ደቀሰ።”1ይነገ.11-10-43 ኣብ መጽሓፍ መክብብውንኣነ ኣባኺ ኢየሩሳሌም ንጉስ እስራኤል ነበርኩ።መክ.1-12 ብምባል ምስተመልሰ ነቲ ዝቀደመ ግብሩ ገሊጽዎ እዩ። ብምባል ይነግሩና።

  ንጉሥ ሰሎሙን መጽሓፍ መክብብ ዝተባህለ ናይ ተግሣጽ መጽሓፍ ዝጸሓፎ ድሕሪ ንስሓ ምእታው እዩ። ነዚ እዩ ድማቃላት ሰባኺ ወዲ ዳዊት ንጉስ ኢየሩሳሌምበለ እምበር ስሙ ኣይጠቀሰን ከንቱነት ናይዛ ዓለም ኣብ ዝተረደኣሉ እዋን ከምዝነበረ ኣጸቢቁ ኣረዲኡና እዩ። ብትንቢተ ሕዝቅኤልግናኸ እቲ ረሲእ ካብቲ ዝነብሮ ኩሉ ሓጢኣት እንተተመልሰ ኩሉ ሕጋጋተይ ከኣ እንተሓለወ ቅንዕናን ጽድቅን ድማ እንተገበረ ንሱ ብርግጽ ብህይወት ኪነብር ኣይኪመውትን ከኣ እዩ።ሕዝ.18-21-22 ብምባል ብዝኣተዎ ቃልኪዳን ንንጉስ ሰሎሙን ሚሒሩዎ እዩ። ታሪኽ በላዒሰብውን ብመንጽር እዚ እዩ ዝርአ።

2.  ዘመነ ጭካነ በላዒ ሰብ

  በላዔ ሰብእ  ሕልንኡ ድሕሪ ምጥፋእ ብመጀመርታ ንቤተሰቡ  በልዔ። ድሕሪኡ መስተይ ማዩኡን ኩናቱን ሒዙ ካብ ሃገሩ ወጺኡ ከደ። ፍቐድኡ እንዳዞረ ከኣ ብጉልበቱ ኣንበርኪኹ ብኩናቱ ኣፈራሪሑ ንዝረኸቦ ኩሉ ክበልዕ ጀሚሩ።  ኣብዚ እዋን እዚ በላዔ ሰብእ ፈጺሙ ኣብ ትሕቲ ምቁጽጻር ዲያብሎስ ዝኣተወሉ ጊዜ እዩ። ንኣብነት ኣብ ..19-11-18 ንረኽቦ ታሪኽ ዝርከብ ሰብ ዲያብሎስ ኣብ ትሕቲ ቁጹጹሩ ዘእተዎ ሰብ ነበረ። ቅዱስ ጳውሎስ ኣብ ኤፌሶን ዝገበሮ ተኣምራት ዝተዓዘቡ ሓደ ሓደ ሰባትበቲ ጳውሎስ ዝሰብኮ ብኢየሱስ ክርስቶስ ስምእናበሉ ንኣጋንንቲ ዋላኳ ከውጹኡ እንተፈተኑ እቲ ርኹስ መንፈስ ዝሓዞ ሰብዘሊሉ ክሃርሞም ነደረ ስጋብ ዝቆስሉ ከኣ ሃዲሞም ተበታተኑ።ዲያብሎስ ንሰባት ሙሉእ ብሙሉእ እንድሕር ተቆጻጺርዎም ጠባዩን ግብሩን ጉልበቱን ከይተረፈ እዩ ዝወሃዶም።

3. ዘመነ ንስሓ በላዒ ሰብ እዮም፣

  በላዔ ሰብእ ንዝረኸቦ ኩሉ እንዳበልዐ ናብ ሓንቲ ዓዲ በጽሐ። ኣብቲ ዓዲ'ውን ዝበልዖ ሰብ እንዳደለየ ከሎ ሓደ ሙሉእ ሰብነቱ ብቁስሊ ዝተወረረ ሰብ ረኸበ፣ ክብልዖ ድማ ደለየ። እቲ ዝሓመመ ድኻ ሰብ ግና ብጣዕሚ ማይ ዝጸምኦ ነበረ እሞ ንበላዔ ሰብ ብስም እግዚአብሔር ብስም ጻድቃን ሰማእታት ማይ ከስትዮ እንተለመኖ በላዔ ሰብእ ግና ክርህርሃሉ ኣይከኣለን። ኣብ መወዳእታብስም ወላዲተ ኣምላክ ኣዴና ቅድስተ ቅዱሳን ድንግል ማርያምኢሉ ምስ ለመኖ እዚኣ ለዋህ ምዃና ዛንተኣ ኣለኒ ርህርህቲ ብልመንኣ ካብ ሲኦል ከም ተድሕን ካብ ቁልዕነተይ ጀሚረ ዝሰምዖ ዝነበርኩ እዩ። ኢሉ መለሰ።

  ስም ኣዴና ቅድስተ ቅዱሳን ድንግል ማርያም ንበላዒሰብ ናይ መበራበሪ ደወል እዩ ኾይኑዎ። ስም ናይ ኣዴና ቅድስተ ቅዱሳን ድንግል ማርያም ዝያዳ ካብ ናይ ኣምላኽና እግዚአብሔር ዝያዳ በሊጹ ኮይኑ ኣይኮነን። ኮይኑ ግና ካብ ብቁልዕነቱ ናይ ኣዴና ቅድስተ ቅዱሳን ድንግል ማርያም ህርራሄኣን ኣማድነታን እንዳተማህረ ስለ ዝዓበየ እግዚአብሔር ኣብ ልቡ ስማ ቀሪጹ ስለዝነበረሉ እዩ። ኣምላኽና እግዚአብሔር ስለዝሓገዞ እዩ።
ቅዱስ ጴጥሮስ ጎይታና መድኃኒና ኢየሱስ ክርስቶስ ብዛዕባ መከራኡን ሞቱን ብዙሕ ነገር ነጊርዎ እዩ። ክህረም ፣ክጽረፍ ክፍረድ፣ ተዓዚቡ እዩ። እዚ ኩሉ ግና ልቦንኡ ካብቲ ናይ ድቃስ ክሕደቱ ኣይበራበሮን:: ዘበራበሮ ግና ድምጺ ደርሆ እዩ። ማቴ. 2657-75
  
  እዚ ማለት ካብ ልዕሊ መከራ ክርስቶስ ድምጺ ደርሆ በሊጹ ኣይኮነን። ኮይኑ ግና እግዚአብሔር ልዕሊ ኩሉ “  ደርሆ ከይነቀወ ሰለስተ ጊዜ ክትክሕደኒ ኢካ።ዝበሎ ቃል ናይ ድኅነት ምኽንያት ክኾኖ ምእንቲ ኣብ ልቦንኡ ስለዘትረፈሉ እዩ።

  በላዔሰብ  “ናብ ልቦንኡ ተመልሰእቲ ጥፉእ ወዲ ናብ ልቡ ከም ዝተመልሰ ካብ ጥፍኣት ንምምላስ ከምዝወሰነን ሠናይ ግብሪ'ውን ከምዝገበረ። ሉቃ.15-16 በላዔሰብእ'ውን ናብ ልቡ ምስተመልሰ ጨካን ዝነበረ ልቡንኡ ራህሪሁ ፣ነቲ ድኻ ቁሩብ ማይ (ዕማኾ ማይ) ሃቦ። ኣብ ህይወቱ'ውን ውሳኔ ወሰነኣብ በዓቲ ኣቲዩ'ውን፣ እኽሊ ካብ ዝበልዕ ሞት ይሕሸኒ ኢሉ፣ ድሕሪ ቁሩብ መዓልቲ ብጥሜትን ጽምእን ሞተ።እቲ ኹሉ ዝገብሮ ዝነብረ ሓጥያት ስለዝተረድኦ ኣብ ልዕሊ ገዛ ርእሱ ፈረደ። ኣባ መቃርዮስ << ወደይ ንስኻ ንነፍስኻ ባዕልኻ እንተፈረድካያ እግዚአብሔር ፍርዱ ከልዕለላክ እዩ።
ንስኻ ንነፍስኻ እንተዘይፈረድካያ ግና እግዚአብሔር ክፈርደካ እዩ።>> ከምዝበሉ በላዔሰብእ ኣብ ንገዛእ ርእሱ ፍርዲ ሃባ።

  ቅዱስ ሉቃስ ኣብ ወንጌል ሉቃ.189-14 ከምዝገለጾ ፈሪሳውን ተጋውን ክልቲኦም  ንጸሎት ናብ ቤትመቅድስ መጹ። እቲ ፈሪሳዊ ንነብሱ ኣዕብዩ ጻድቅ ብምግባር ንኻልኦት ብምንዓቅ ጸለየ።
እቲ ተጋዊ ግና ንላዕሊ ክጥምት ኣይከኣለን። ኣምላኸይ ንዓይ ንሓጥያተኛ መሓረኒ እንዳበለ ይበኪ ነበረ። ጎይታናውን  ልዕሊቲ ፈሪሳዊ ናይቲ ተጋዊ ጸሎት ተቀባልነት ከምዝረኸረበ ነጊሩና እዩ <<  ገዛእ ርእሱ ዜትሕት ኩሉ ግና ልዕል ኪብል እዩ እሞ እቲ ተጋዊ ጸዲቁ ናብ ቤቱ ተመልሰ እብለኩም ኣለኹ።>> ኢሉ ሚሂሩ እዩ።

  ፈያታዊ ዘየማን ሙሉእ ዘመኑ ብሽፍትነት ዘሕለፎ እዩ። ኣብ መፈጸምታ ግና ብፍቃድ እግዚአብሔር   ብየማናይ ጎይታና መድኃኒና ኢየሱስ ክርስቶስ ተሰቕለ። መጀመርታ ከም ፈያታዊ ዘጸጋም ይጻረፍ ነበረ፣ ማቴ.2744 ዳሕራይ ግና ሰለሰተ ተኣምራት ኣብ ሰማይ፣ ኣርባዕተ ተኣምራት ኣብ ምድሪ ምስ ረኣየ ናብ ልቡ ተመልሰ። ሉቃ.2340 ንገዛእርእሱ ነቀፈ፣ ከሰሰ፣ ንብጻዩውን ገሰጾ።

  ድሕሪኡ'ውን ብዛዕባ ጎይታ ንጽህና መስከረ። ኣብ መንግስትኻ ዘክረኒ ኢሉውን ለመነ። ብናይ ሰብ ሚዛን ክርአ ከሎ ኣብ መዋእሉ ሽፍትነቱ ዝግበሮ ቅትለትን፣ ዓመጽን ካብ ሰዓት ዓሰርተ ክልተ ክሳብ ሰዓት ሰለስተ ምስቲ ዝገብሮ ዝነብረ ግብሪ እንተዝነጻጸር (እንተዝምዘን) እቲ ናይ ቀደም ግብሩ ምስዛየደ ኔሩ። ኣብ ቅድሚ እግዚአብሔር ግና ፈያታዊ ዘየማን ብንስሓ ምምላሱ እዩ ሚዛኑ ዛይዱ። ነዚ  እዩ ከኣ << ሎሚ ኣብ ገነት ምሳይ ከምእትኸውን ብሓቒ እብለካ ኣለኹ፣ በሎ።>> ሉቃ.2343 ዝብል ቃልኪዳን ዝኣተወሉ።

  ድሕሪ' ተኣምረ ማርያም ዝነግረና (ዘዘንትወልና) ድኅነት በላዔሰብእ እዩ።   ናይ በላዒሰብ ነፍሲ ኣብ ቅድሚ ፈጣሪ ኣብ ፍርዲ ደው በለት፣ ናይ መጀመርታ ፍርዲ'ውን ተሰምዐ፣ <<  ነዛ ነፍሲ እዚኣ ናብ ሲኦል ውሰድዋ ትብል፣>> እዚ ፍርዲ እዚ ርቱዕ ፍርዲ  እዩ። ናይ እግዚአብሔር ምሕረትን ረዲኤትን እንትዘይውሰኾ ኔሩ ኣብ ልዕሊ ደቒሰባት ክፍረድ ዝኽእል ዝነብረ እዩ።

  ብዘመነ ንጉስ ሕዝቅያስ ንጉስ ሕዝቅያስ ብዝገብሮ ሓጥያት እግዚአብሔር ከምዚ ድማ በሎ << ንስኻ ክትመወት ኢኻ እምበር ኣይክትሓውን ኢኻ ..>> 2ይነገ.20.-1 ኮይኑ ግና ሕዝቅያስ ብንስሓ ተመልሰ ፣ሓዘነ ነብዐ፣ እግዚአብሔር ከኣ ንብዓቱ ተቀቢሉ 15 ዓመት ድማ ኣብ ልዕሊድሚኡሰኸሉ።
2.ነገ.205 እታ << ክትመወት ኢኻ >> ዝተባህሎ ፍርዲ ናይ ዝቀደመ ሓጥያቱ ምሕረትን ወሰኽ ዕድመ ድማ ዓስቢ ንስሓኡ ዘርኢ እዩ።

  ኣዴና ቅድስተ ቅዱሳን ድንግል ማርያም ንበላዔ ሰብ መሓረለይ ኢላ ንወዳ ለመነቶ። ኣብቲ ዳሕረዋይ ዓለም ዘለዉ ቅዱሳን ሰባት ልመና፣ ስግደት፣ ምውዳቅን ምትሳእን ሃሊዎም ዘይኮነ በቲ ዝቀደም ቃልኪዳና ምሕረት ከምተውህብ  ከም ተማልድ ንምሕባር እዩ። ኣብ ራእይ ዮሓንስ <<  ቅዱስን ሓቐኛን  ጎይታ ክሳዕ መዓስ ኢኻ ዘይትፈርድ ነቶም ኣብ ምድሪ ዘለዉኸ ክሳብ መዓስ ኢኻ ሕነ ደምና ዘይትፈድዮም እንዳበሉ ጥርዑ >> ራእ.610 እንዳበሉ እቶም ብኣጸደ ነፍሲ ዘለዉ ቅዱሳን ከምዘዛኸርዎ ምዝካር ማለት እዩ። ምኽንያቱ << ብጎይታ ዝሞቱ ምውታት ብጹኣን እዮም፣ እወ ግብሮም ኪስዕቦም እዩ እሞ ካብ ጻዕሮም ኪዐርፉ እዮም ይብል መንፈስ።>>ራእ.1413

  ኣዴና ቅድስተ ቅዱሳን ድንግል ማርያም ኣብ ምምላድ በላዔሰብእ ክልተ ነገራት ኣዘኻኺራ እያ። እሱ ከኣ ናይ መጀመርታ ዝገብሮ ጽቡቅ ምግባር እዩ። ምኽንያቱ ሰብ ብዓቅሙ ብግዚኡ ከይቆጠበ ዝገብሮ ሠናይ ግብሪ ዋላ ብኣተሓሳስብኡ ንእሽተይ ትምሰሎ እምበር ኣብ ቅድሚ እግዚአብሔር ግና ዓቢ ዓስቢ ኣለዋ። << ኢየሱስ ቁሊሕ እንተበለ እቶም ሃብታማት ኣብቲ መቀበሊ ምጽዋት መባእ ከውድቁ ከለዉ ረኣየ፣ ሓንቲ ድኻ መበለት ከኣ ኣብኡ ክልተ ሳንቲም ከተውድቅ ከላ ረኣየ፣ እዛ ድኻ መበለት እዚኣ ካብ ኩላቶም ኣብዚሓ ከም ዘወደቅት ብሓቒ እብለኩም ኣለኹ።>>ሉቃ.211-4 እዚኣ መበለት እታ ዘላታ ዝርካባ እያ ሂባ። ዓቅማ ዝፈቀዶ ዝርካባ ስለ ዝገበረት ከበረት። በላዔሰብእውን ድሕሪ ምንስሑ እታ ዝርካቡ ማይ ሂቡ። እታ ክእለቱ ጌሩ እዩ እሞ ኣዴና ቅድስተ ቅዱሳን ድንግል ማርያም ነዚ ኣዘኻኸረት።

  ካልኣይ ድማ ቃልኪዳና ኣዘኻኺራቶ። እግዚአብሔር ንቅዱሳኑ ዝሃቦም ቃልኪዳን ኣይዓጽፍን እዩ። ንህዝበ እስራኤል ካብ ባርነት ግብጺ ከውጽኦም ከሎ<<ናብታ   ንኣብርሃምን ንይስሓቅን ያዕቆብን ክህቦም ኢደይ ዝዘርጋሕኩላ ምድሪ ከኣ ከእትወኩም እየ። ንሳ ድማ ንርስቲ ክህበኩም እየ። ኣነ እግዚአብሔር እየ።>> ዘጻ.6-8። 

  እግዚአብሔር ኣብ ልዕሊ ሰሎሙን ዋላ እንተተቆጥዐ ንዳዊት ዝኣተወሉ ቃልኪዳን ግና ኣይረሰዐን። <<  እዚ ስለዝገበርካ ነቲ ዝኣዘዝኩኻ ኪዳነይን ሕግታተይን ድማ ስለዘይሓለኻ ነዛ መንግስቲ ብርግጽ ካባኻ ወሲደ ንጊላኻ ክህቦ እየ። እዚ ግና ምእንቲ ኣቦኻ ዳዊት ብዘመንካ ኣይገብሮን እየ ነታ መንግስቲ ካብ ኢድ ወድኻ እየ ዝወስዳ፣ ግናኸ ብኹላ ኣይወስዳን እየ፣ ምእንቲ ባርያይ ዳዊት ምእንቲ እታ ዝሓረኽዋ ኢዮርሣሌምን ኢለ ንወድኻ ሓደ ነገር ክህቦ እየ። በሎ>> 1ይነገ.1111-13  ኣብ ነቢይ ዳዊት ሓዲሩውን << ምስ ሕሩየይ ኪዳን ኣተኹ።>> በለ። መዝ.893-4 ኣዴና ቅድስተ ቅዱሳን ድንግል ማርያም ወዳ ዝኣተወላ ቃልኪዳን ኣዘኻኸረት። << ጎይታናውን ማሕላይ ኣይርስዕን እየ በላ።>> ዝኣተኹልኪ ቃልኪዳን ኣይርስዕን እየ ማለቱ እዩ።

  እዚውን << እግዚአብሔርውን ንዳዊትብሓቒ መሓለሉ፣ ብዝመሓለሉውን ኣይጠዓስን እዩ።>> መዝ.13211 ኣይጠዓስን ማለት ኣየፍርስን ኣይድምስስን ማለት እዩ።

  በላዒሰብ ዘጥፍኦም ነፍሳትን ዝሃቦ ዕማኾ ማይን ብሚዛን ተምዚኑ። ኣብ ሰማይ ሚዛን ኣሎ ማለት ኣይኮነን ግና ሚዛን ምሳሌ ፍርዲ እዩ። ንብዩ ዳኒኤል ንብልጣሶር  << ብሚዛን ተመዚንካ ቀሊልካ ተረኺብካ፣>> ኢልዎ። ዳኒ.527 ኣብ ቅድሚ ፍርዲ እግዚአብሔር ቀሪብካ ኮይኑ ግና ቀሊልካ ጽቡቅ ግብሪ የብላካን ማለት እዩ። መጀመርታ ናይ በላዔሰብእ ጥፍኣት መዚኑ፣ ኮይኑ ግና ኣዴና ቅድስተ ቅዱሳን ድንግል ማርያም ጽላላ ምስ ኣውደቀትሉ እቲ ቀሊሉ ዝነበረ ሠናይ ግብሩ ልዒሉ እተን ዝሃበን ዕማኾ ማይ መዚና። ጽላል ኣብ መጽሓፍ ቅዱስ ብዙሕ ትርጉም ኣለዎ፣-

  •           << ደቂ ሰብ ኣብ ልዕሊ ኣኽናፍካ የጽልሉ፣>> መዝ.36-7 እዚ ማለት ብኽንፊ ረዲአትካ ምሕረትካ ማለት እዩ።
  •     << ኣብ ጽላል ኣኽናፍካ ተጸጊዔ እነኹ።>> መዝ.57-1 ኣብ ምሕረትካን ለወሃትካን ተጸጊዔ ኣለኹ ማለት እዩ።

  ኣዴና ቅድስተ ቅዱሳን ድንግል ማርያም ጽላሎታ ኣውደቀትሉ ማለት ኣብ ልዕሊ ኣማላድነታ ቃልኪዳና ተወሲኽዎ ማለት እዩ። << ሽዑ ኼጥፍኦም ደለየ ተዛረበ፣  ግናኸ ሙሴ እቲ  ሕሩዩ  ከየጥፍኦም ቁጥዓኡ ምእንቲ  ኺመለስ  ኣብ    ቅድሚ  ገጹ ኣብ  ማእከል ቆመ  >>መዝ.10623 እግዚአብሔር ንእስራኤላውያን ብዝገበርዎ በደል ከጥፍኦም ደለየ፣ ኮይኑ ግና ናይ ሙሴ ጸሎትን ኣማላድነት ተቀቢሉ ይቕረ ኢሉሎም። ዋላ እኳ እቲ ዝገብርዎ ሓጥያት ናብ ፍርዲ ዘብጽሕ እንተነበረ ናይ ሙሴ ኣማላድነት ግና ዝያዳ ሚዛን ደፊኡ።

  ናይ በላዔሰብእ ነፍሲ ብናይ ኣዴና ቅድስተ ቅዱሳን ድንግል ማርያም ኣማላድነት ዲኂና። እዚ ናይ እግዚአብሔር ምሕረትን ለውሃትን ዘርኢ እዩ። ናይ ፈያታዊ ዘየማን ምሕረት ምርካብ፣ ናይ በላዔሰብእ ገነት ምእታዉ እግዚአብሔር ብንስሓ  ዝሕጸቡን ተጣዒሶም ንዝምለሱ ኩሎም ደቁ ዝህቦ ኽብሪ ዘርእየና ዓቢ ምስክር እዩ። ናይ ቅዱሳን ኣማላድነት ማዕረ ክንደይ ሓይሊ ከምዘለዎ ዘረድእ እዩ።

  ስለዚ እዚ ብምዃኑ ምስ ትምህርቲ መጽሓፍ ቅዱስ ኮነ ምስ መሠረታዊ ናይ ድኀነት ትምህርቲ ዘይጋጮ እኳ ድኣ ብዝያዳ ሕብረት ዘለዎ ትምህርቲ ዘረደኣና እዩ።

  ኣምላከ ቅዱሳን እግዚአብሔር ብምሕረቱን ሳህሉን ይሃበና። ኣማላድነት ናይ  ኣዴና ቅድስተ ቅዱሳን ድንግል ማርያም ናይ ቅዱሳን ጻድቃን ሰማእታት ኣይፈለየና!

(For those who do not have Geez try this PDF link) BELAEI SEB
ወስብሓት ለእግዚኣብሔር
ወለወላዲቱ ድንግል
ወለመስቀሉ ክቡር!


Wednesday, February 22, 2012

FASTING (ጾም)

+++ The spiritual definition of fasting will be mentioned later in detail. However, what are the physical aspect of the definition of fasting? Fasting is abstinence from food, for a period, followed by eating food free from animal fat.
Period of abstinence:
A period of abstinence is essential, since we would simply be vegetarians if we ate without observing it from the beginning of the day. The word fasting means abstinence or cessation. It is therefore necessary to refrain from eating for a certain period of time.
The length of abstinence varies from one person to another.
The following outlines some of the reasons for this:

1 People differ in their spirituality. A beginner for example, cannot abstain for a long time when compared with the well trained or the spiritually mature who can abstain for a long time. An anchorite is able to fast for days in the same manner of our fathers the monks, the hermits, and the anchorites.

2 Those who fast differ in age. The ability of a child or a boy to fast differs from that of a young or grown-up man, and is also differs for the elderly.

3 Those who fast also differ in their state of health. A strong person may endure more than the physically weak. Moreover, the sick may require special treatment, and may be exempt from abstinence in accordance with their ailment
and the treatment required.

4 Those who fast also differ in the type of work they do. Some work requires great physical effort, while others work in an office environment sitting down at their desks for a number of hours. The first differs from the latter in their
endurance to abstain from food.

5 Fasting requires a gradual progression. One should fast by gradually increasing the length of abstinence over the period of the fast. The spiritual fathers usually recommend this useful method.
There is however a minimum time of abstinence, which varies depending on the fast. The minimal fast period for Lent should be higher than for the rest of the fasts and the minimum during the Passion Week is higher than that of Lent. Some are able to fast from Monday Thursday up to the Easter Mass and others on the day preceding Christmas or Epiphany. As for the weak, their endurance is limited.

Despite all this, we need to set the following important rule:
The period of abstinence should be under the guidance of
your Father confessor. Excessive periods of fasting may become detrimental to the body and possibly to the soul as it falsely instils the notion of false glory. On the other hand, some may become lax and lose the benefits of fasting. It is best to seek the guidance of your Father confessor on this matter. However from the Church's point of view, on the period of abstinence, we would like to pose the following question: Is there any association between abstinence from eating and the ninth hour? There is in fact some connection, for in the Church rite of the ninth hour prayers, we observe the selection of the Bible chapter, which deals with blessing of food after a period of hunger. (Luke 9:10-17).
 
In the ninth hour prayer, we remember the death of our Lord Jesus Christ on the cross. Why then is this passage? It appears that abstinence was communally practiced until the ninth hour and thus this passage was suitably placed to allow people to pray then eat their food.Since days of fasting cover the major portion of the year. This bible chapter has remained for all year long to remind us of fasting, even during the days when there is no abstinence to allow us to maintain our daily prayers and remember God's blessing of food before we eat. The ninth hour of the day actually coincides with three o'clock in the afternoon since the first hour of the day corresponds to six o'clock in the morning. In any case, there is no need to elaborate further on this point since the period of abstinence differs from one person to another. The period of abstinence is left up to the Father confessor and to the spiritual condition of the person fasting.

What is important is the spiritual aspect of the period of
abstinence. It is far more important to discuss the method by which man may benefit spiritually from his abstinence than on the formalities and laws that govern the period of abstinence. A person may not benefit spiritually if they follow a non-spiritual method, even if he abstains from food until the ninth hour or even sunset.

What is, therefore, the spiritual way?
1 The period of abstinence must be one of renunciation
and asceticism caring not for the body. You should therefore not think about when and what you will eat while abstaining from food, nor find pleasure in preparing what you will eat. On the contrary, the period of abstinence should be a time when you elevate yourself totally above the levels of eating, materialism, and food.

2 After the period of abstinence, do not eat greedily, for he who abstains from food, then eats what he covets, or chooses certain foods that he enjoys, has not subdued his body, humiliated it, nor rid it of its lusts. This indicates that he has not benefited spiritually from the period of abstinence, a time of renunciation and asceticism if he greedily eats what he lusts for. Look at what the Prophet
Daniel said about his fast: "I ate no pleasant food." (Dan 10:3). It is like he who demolishes what he has built... all in vain!
Fasting is not to build then demolish, and build again only to demolish, without the desire for growth!

3 Do not wait in anticipation for the end of the abstinence
period as to what you will eat.
Do not hasten to eat when the time comes. Try if you can to resist even for a few minutes and wait. When it is time to eat, say to yourself: Let us pray for a while, then eat, or let us read a book and contemplate for some time, then eat.
Do not pounce on food. Let renunciation that you harbored during abstinence continue to be with you after you have eaten, for this is spiritually beneficial and you will be rewarded.
Let the spirit not the hour guide you.
Elevate yourself above food, material things and the body in-order to move forward to the depth of abstinence. As for the period and time of abstinence, it would be beneficial if it led you to the feeling of hunger. Let us here talk to you about the element of hunger in fasting:
The element of hunger:
Many abstain from food, then eat without feeling or enduring hunger. They are without patience to profit from fasting spiritually. The Bible presents to us many examples of hunger during fasting.
Jesus Christ, as well as the Apostles, fasted until they
became hungry.
The bible mentions that after Jesus Christ fasted for forty days that: "afterward He was hungry." (Matt 4:2).
According to the account of Saint Luke: "And in those days He ate nothing, and afterward, when they had ended, He was hungry." (Luke 4:2). Jesus Christ also became hungry on Easter Monday. (Mark 11: 12).
However, some may argue that Christ's fasting is difficult and beyond us. Therefore, let us talk about the fasting of ordinary people who experienced the element of hunger.

It was said about the Apostle St Peter that: "He became very hungry, and would have eaten " (Acts 10:10). In the discourse of St Paul and his companions' service, he said: "In weariness and toil, in sleeplessness often, in hunger and thirst, in fasting often..." (2 Cor 11:27). He also said: "learned both to be full and to be hungry." (Phil 4:12).
God blessed the condition of hunger, saying:
"Blessed are you who hunger now, For you shall be filled."(Luke 6:11).
If Lazarus's hunger qualified him to embrace our Father Abraham for his share of trouble on earth though it had not been of his own free will, how much more grace will God give to those in eternity who willingly hunger ascetically seeking Him.
God prepared His people in the wilderness through hunger.
He said to those people: "And you shall remember that the Lord your God led you all the way these forty years in the wilderness...So He humbled you, allowed you to hunger, and fed you with manna which you did not know nor did your fathers know, that He might make you know that man shall not live by bread alone; but man lives by every word that proceeds from the mouth of the Lord." (Dent 8:2,3).
He who escapes from the statement: "He humbled you, allowed you to hunger" will have the statement: "fed you with manna" in the wilderness evade him.
However, the children of Israel perished in the wilderness when they murmured and became hungry.

Fasting acquires its perfection in toleration to hunger.
If you do not become hungry, you will not understand the depth and meaning of fasting, and if you do not prolong or endure your fast and eat directly after your abstinence, you will not be awarded the benefits conveyed by hunger.
What then are the spiritual benefits conveyed by hunger?
He who hungers becomes aware of his weakness. Thus he defeats his sense of self-delusion, from self reliance and excessive self-confidence. Bodily humility and weakness leads him to spiritual submission.
When the body is humbled, the soul is humbled, feeling the need for support and pleads to God for strength, saying: O Lord, support my weakness with Your Godly power for I by myself can do nothing.
Man's prayer is intense when hungry.
Fervent spiritual prayers do not come from a full stomach. That is why prayer and fasting are inseparable. People fast when they seek depth in their prayer. Prayers and bible readings during Passion Week become profound when united by hunger... Easter melody recording during Passion Week exhibits spiritual
depth by he who records it while fasting. A recording of the same melody on other than fasting days, loses its spiritual depth to become in all probability a mere tune.
God desires that through hunger that man may identify his weakness. Prostration is therefore more effective when hungry than with a stomach filled with food.

My advice to you is this: If you feel hungry, resist for a while the temptation to eat so that you may receive the blessing of hunger.
The Lord Jesus Christ fasted for forty days and finally became hungry. When the Devil tempted Christ to eat He refused despite His hunger. In doing so, He taught us a lesson.
Therefore, endure your hunger, and do not avoid it.
Do not escape from the feeling of hunger through idle talk, wasting of time or sleep which you may resort to in order to overcome the period of hunger without feeling it. By escaping from hunger, you forfeit its blessings, spiritual benefits and the virtue of endurance and control over the body. Our aim is to benefit from hunger and not escape from it.
If hunger presses on you, say to yourself that you do not
deserve to eat.
Say to yourself: I do not deserve to eat because of my sins. You become inwardly humble when you are physically fatigued which allows you to pray in humility and help you to relinquish pride, vanity and self-complacency. As for he who stands to pray in might, health and the strength of iron, where will submissiveness come from?
Two minutes prayer whiles hungry are better than hours
when full.
In fact, a hungry person longs for prayer, while he who is full often forgets. That is why most faithful people pray before eating.

Peruse hunger in wisdom when you fast.
Those who have experienced the spiritual benefit arising from hunger tend to prolong its period. However, one must be careful not to exaggerate in utter exhaustion that you end up too frail to stand on your feet to pray. Such a person may opt to pray while prostrating not out of submissiveness but to seek comfort and relaxation for his tired body.
Be wise to train yourself within your body's limit of endurance. However, I have a frank word to say to you:

Do not be afraid of hunger, for it is a passing sensation. The reason is that the more you give your stomach, the more it expands to accommodate more. Moreover, in cases of those who are overweight, the stomach is flabby, its walls are weak, and if you do not fill it, you feel hungry. If you endure your hunger, your stomach will re-condition itself and contract. If you persist, it will no longer be in need for much. Hunger will then not persist since a small quantity will give the stomach a feeling of fullness.
A wise person is one who controls his stomach. He does not eat so much that his stomach becomes flabby, and does not over deprive it of food to make it shrink to a size unfit for the needs of his body.
Moderation in this matter is useful and wise.
Fasting and Wakefulness:
Being filled with food leads to heaviness of the body and consequently to sleep. As for he who fasts, his body is light, his system is not burdened with the processes of digestion, and is able to stay awake until late.
Fasting coupled with watchfulness leads to brightness of
thought.

All the saints who perfected fasting were famous for their vigil. We also see that the disciples' eyes grew heavy in the orchard after the two dinners that they could not sit up with the Lord even for one hour. (Matt 26:40). It is not in your favor my brother that the bridegroom should come at midnight to find you sleeping. The Bible says, "Blessed are those servants whom the master, when he comes, will find
watching"(Luke 12:37).
Therefore, train yourself to fast in alertness and watchfulness so that you can spend the night in prayer with God.
Kind of Food:
I have talked about hunger and the period of abstinence, what remains is the topic of what are the different types of food appropriate for fasting. It is useful to remember of what the Prophet Daniel said about his fast: "I ate no pleasant food" (Dan 10:3).

Therefore, if you fast but still give your body what it craves for, then in truth you had not fasted. Thus, distance yourself from things that you crave so that you may overcome your body and subject it to your will. Do not seek special food or ask for it to be prepared in the manner that you like. If an item is placed before you which you have not ordered but which you like, do not eat much of it I would like to remind you of our saintly fathers who said, "If food you crave is placed before you, spoil it a little then eat it". By spoiling it, he may have meant, for instance, that you add something to it to alter its taste. At least, do not eat all that is offered to you of the kind of food you crave. As one of the fathers said: "Conclude your meal while you still crave it", meaning that your body wishes to go on eating that kind of food while you try to control yourself and stay away from it. +++



(Source: The Spirituality of Fasting, by H. H. Pope Shenouda III)

Sunday, February 19, 2012

ናይ ቁርስና በረኸት

በስመ አብ ወወልድ ወመንፈስ ቅዱስ አሃዱ አምላክ አሜን!


    ብዛዕባ  ጾም  ናይ  ቅዱሳን  ኣቦታት ትምህርቲ

ኣብ እዋን ጾም ሓደ ክርስቲያን ጾሙ ክሠምረሉ ጽቡቅ ተግባር ክፍጽምን ክትግብርን ይግብኦ እዩ። ብኣንጻሩ ድማ ካብ ሰባት ምስጋና ወይ ድማ ካልእ ሙገሳ ነገራት ደልዩ ዝጸውም ካብ ኮነ ግና ጾሙ ኣብ ቅድሚ እግዚአብሔር ተቀባልነት ዘይብሎ ጾም ይኸውን። ምኽንያቱ ዓስቡ ካብ ሰብ ዝደሊ ስለዝኾነ።
ዝኾነ ጽቡቅ ስራሕ ኮነ ተግባር ንገብሮ ንኣምላኽና እግዚአብሔር ካብ ዘለና ፍቕሪ ዝተበገሰ እንተዘይኮይኑ ንእግዚአብሔር ከንሐጎሶ ኣይንኽእልን ኢና።

 ሓደ ሰብ ዋላ እኳ ሙሉእ ናይ ህይወት ዘመኑ ብትርሕምት ሥጋኡ ንነፍሱ ኣግዚኡ፣  ህይወት ምምራሕ ዘለዎ እንተኾነ ኣብዚ ዓቢይ ጾም ግና ካብ ቅድም ብዝበለጸ ሓጥያቱ ንካህን ተናዚዙ፣ ንድኻታት ብምምጽዋት ብኣግባብ ክጸውም ይግብኦ። ኣብዚ ኣርብዓ መዓልቲ ውሽጢ ዓመት ሙሉእ ዝሰራሕናዮ ሓጥያትና ክእለየልና ይኽእል እዩ። ( ቅዱስ ዮሓንስ አፈወርቒ

ንመንፈሳዊ  ህይወትና ዘይኮነ ንሥጋዊ ህይወትና ምጥንቃቅና ብጣዕሚ ዝገርም እዩ። ንሕና ንገዛእ ርእስና ዝተጠንቀቅና መሲሉና ባህ ወይ ደስታ ይፈጥሩልና እዮም ዝበልናዮም መግቢን መስተን ኣብዚሕና ንበልዕን ንስቲን። …  ኮይኑ ግና ኣብ መጨረሻ ሕማምን ስቃይን ይዀኑና። ናይ ሥጋ ድሌትን ፍትወትን ዝነዓቁ ብጾምን ብጸሎትን ከሙኡ ብትሕርምት ህይወት መንፈሳዊ ህይወቶም ዝመርሑ ቅዱሳን ግና ሥጋኦምን ነፍሶም ሕዋያን ጌሮም ብጥዕና ይነብሩ። ብሓጎስን ተድላን ዝነብር ዝነበረ ሰውነትና ድሕሪ ዕረፍተ ሞቱ ካብ ውሽጡ ዝወጽእ ሕማቅ ሽታ ዝተላዕለ ኣብ ልዕሊኡ ቅዱይ ቅብኢ ሽቶ ንለኽዮ ኮይኑ ግና ናይ ቅዱሳን ሰውነት ህይወት ከለዉ ዋላ ምስ ዓረፉ ሥጋኦም ጥዑም መኣዛ ይምንጩ። እዚ ብጣዕሚ ዘደንቅ እዩ። ንሕና ሥጋና ክንሃንጽ ክንብል ንገዛእ ርእስና ከንጥፍእ ከለና። ንሶም ግና ሥጋኦም ንነፍሶም ኣግዚኦም ብጾምን ጸሎትን ንገዛእ ርእሶም ካብ ድሌታት ሥጋ ተጊኦም ብምንባሮም ንሥጋኦም የኽብርዎ። ናይ ነፍሶም መኣዛ ስለዝሓለዉ ከኣ በዚ ምኽንያት ሥጋኦም ጥዑም መኣዛ ይህልዎ።

 ነፍስና ንጽሕንኣ እንድሕር ዘይሓለወት ንንጽሕንኣ ንኽትስእኖ ኣዝዩ ቀሊል እዩ። ብዘይ ጾም ናይ ነፍሲ ንጽህና ክሕለው ኣይከኣልን እዩ። ሥጋና ንነፍስና ምእዛዝን ምግታእን ኣይትኽእልን እያ። ኣእምሮና  ምድራዊ ነገር ስለዝእዝዘና ጸሎትና ዝሰመረ ኣይከውንን። ሥጋና ንነፍስና ኣብ ፍርሓት ተእትዋ። ኣብ እእምሮና ክፋእ ሓሳባት ብምምጻእ ሕልናና የርስሖ።  ስለዚ  ከኣ ናይ እግዚአብሔር ጸጋ ካባና ትርሕቅ፣ ትውሰድ ካብዚ ዝተላዕለ ብግልጺ ጸላኢ ሰናያት ዲያብሎስ ናብ ዝፈቀዶ ሓጥያት ይመርሓና።
 ጐይታና መድኃኒና ኢየሱስ ክርስቶስ ኣርብዓ መዓልትን ኣርብዓ ለይትን ድሕሪ ምጻሙ። ጸላኢ ሰናያት ዲያብሎስ ናቡኡ ቀሪቡ ጠምዩ ከም ዘሎ ፈሊጡ። ብመግቢ ፈቲንዎ ኣምላኽና መድኃኒና ኢየሱስ ክርስቶስ ንጸላኢና ዲያብሎስ ከመይ ጌርና ከም እንስዕሮ ከኣ ብናቱ ጾም ኣሚሂሩና።

እዚ ከኣ ሓደ ሙኩር ዓላማይ መምህር   ዝርአ ሜላ እዩ ንተመሃሮኡ ንጸላኢ   ከመይ ጌርካ ክምትስዕሮን ኣብ ልዕሊኡ ዓወት ከምትረክብ ከምህሮም ምስ ዝደሊ ምስቲ ጸላኢ ኣብ ኩናት ይገጥም። ሓቐኛ ብዝኾነ ኩናትውን ከመይ ጌርና ንጸላኢና ምስዓር ከም ዝከኣል ንጸላኢ ብተግባር ብምስዓር ንተመሃሮኡ የምህሮም።
ኣብ ናይ ጐይታና መድኃኒና ኢየሱስ ክርስቶስ ጾም̕ውን ዝኾነ እዚ እዩ። ናብ ጐይታና መድኃኒና ኢየሱስ ክርስቶስ ንጸላኢ ሰናያት ሰይጣን ናብኡ ከቅርቦ ከምዝጥመየ ገሊጹ። ናቡኡ ምስ ኣቅረቦ፡ ጐይታናን ኣምላኽናን መድኃኒና ኢየሱስ ክርስቶስ በቲ ፍሉይ ዝኾነ ጥበቡ ብመጀመርታ፣ ካልኣይን፣ ሳልሳይን ኩናት ኣብ መሬት ኣወዲቑ ሲዒርዎ። (ቅዱስ ዮሓንስ አፈወርቒ)

   ቀዳማይ፣- ንስስዐ፣- ብትዕግሥቲ።
   ካልኣይ፣- ንፍቅረ ንዋይ፣- ገንዘብ ብምጽላእ  
   ሳልሳይ፣- ትዕቢት፣- ብትሕትና ሲዒርዋ። ማቴ.44

 እግዚአብሔር ኣምላኽ ከኣ ንዓና ሕቶ ይሓተና ወደየ እንዳጾምካ ዲኻ? ጾምካ ብሥራሕ ተጊቢርካ ኣርእየኒ። ንድኻ ሪእኻ እንተኾንካ ራህርሃሉ። ፈታዊኻ ከቢሩ እንተኾይኑ ቅንኣት ኣይሰመዓካ። ኣፍካ ጥራሕ ኣይጹም ዓይንኻ እዝንኻ፣ እግርኻ፣ ኣእዳውካ፣ ኩሉ ናይ ሰውነት ህዋሳትካ ክፋእ ካብ ምስራሕ ኮነ ምሕሳብ ይጹሙ።

 ኣእዳውካ ካብ ስስዐ ይጹሙ። ኣእጋርካ ካብ ሓጥያት ምስራሕ ምፍጣን ይጹሙ። ዓይንኻ ናይ ሓጥያት ነገራት ኮነ ስርሓት ካብ ምርኣይ ይጹሙ። ኣእዛንካ ካብ ከንቱ ዝኾኑ ነገራት ሓሜት ካብ ምስማዕ ይጹሙ። ኣንደበትካ ካብ ስንፍና ዘረባን ዘይግባእ ነቀፊታን ዋዛን ፈዛዛን ምዝራብ ይጹሙ። ንሓውና እንዳሓመኻ ካብ ዓሳን ተዋጽኦ እንስሳ ጥሉላት መግቢ ምኽልካልካ እንታይ ይጠቅመካ? ይብለና ኣሎ ኣማላኽና መድኃኒና ኢየሱስ ክርስቶስ።

 ህዝበ ክርስቲያን ንሕና̕ እንታይ እዩ መልስና? ነብስና ኩላትና ንመርምርን ንፈትሽን ነቲ ዝጎደለና ክንምልእ ነቲ ዘለና ጽቡቅ ተግባራት ከነጽንዕ ኣምላከ ቅዱሳን እግዚአብሔር ይሓግዘና
ኣብ እዋን ጾምና ንእግዚአብሔር ደስ ዘብል ተግባራት ስራሕ ጽድቂ ክንሰርሕ ኣምላከ ቅዱሳን እግዚአብሔር ብምሕረቱን ለውሃቱን ይደግፈና። ወላዲት ኣምላክ ቅድስተ ቅዱሳን ድንግል ማርያም ብኣማላድነታ ኣይትፈለየና።

         ወስብሓት ለእግዚአብሔር
         ወለወላዲቱ ድንግል
         ወለመስቀሉ ክቡር!